Min huvudsakliga verksamhet är medieträning, medierådgivning och krishantering.
Jag har genom åren genomfört ett stort antal medieträningar för stora företag och organisationer, små uppstickare, politiker, medieföretag och enskilda personer med stort offentligt intresse, ofta så kallade kändisar.
Mina medieträningar kan handla om att generellt ge kunder kunskap om hur media fungerar och framför TV-kamera förbättra budskap och framförande.
Ofta är det rena ”brandkårsutryckningar”, där det gäller att trimma kundens budskap inför ett speciellt TV-inslag eller en tidningsintervju.
Medierådgivning går ut på att följa och analysera mediebevakningen av en kund och föreslå strategier för hur media i olika frågor bör hanteras.
I krishanteringen – exempelvis när en kund utsätts för granskande reportrar eller när någon allvarlig händelse inträffar i verksamheten – kan kundens hela varumärke och stora ekonomiska värden stå på spel. Då samverkar alla discipliner – från medieträning till konkret akut medierådgivning för att minimera skador och rädda varumärket.
Jag är en av de mest anlitade krishanterarna i Sverige och detta är en verksamhet som bygger på att man har en gedigen praktisk erfarenhet.
Jag samarbetar med Jeanette Fors-Andrée, i ”Minutrådet”, en tjänst som innebär att vi båda, med nära fyra decenniers erfarenhet tillsammans, ger rådgivning inom tre timmar för att en kris inte ska eskalera, eller för att ge en second opinion inför kommande händelser.
Jag arbetar också förebyggande genom att hjälpa till att upprätta mediepolicys och krisplaner, samt identifiera potentiella hot som kan utvecklas till kriser.
Efter årtionden av medierådgivning och krishantering har jag märkt hur mycket det jag gör handlar om själva affären i ett företag. Därför känner jag mig nu mogen att ta styrelseuppdrag.