Grattis till respiten SAAB-anställda, men sök nya jobb!

Överlevaren: Bilen med nio liv

Ikväll gläds jag med alla SAAB-anställda, Trollhättebor och västsvenskar.

Bilen med nio liv har fått en chans till.

Men om jag hade haft kvar några kompisar på SAAB (det är 36 år sedan jag flyttade från Vargön som ligger på cykelavstånd från Stallbacka industriområde där ”SAAB regerar”) så skulle jag säga: Använd respiten att söka nytt jobb!

SVT Rapport var bland de första att avslöja att GM och Spyker efter oräkneliga dramatiska dokusåpaavsnitt äntligen knutit hymens band, de tu har blivit ett.

För Trollhättan och de SAAB-anställda är beskedet välkommet och välförtjänt efter månader av oro och ångest och tvära kast som i en isande thriller.

Men vad är det egentligen som har hänt?

  • Spykers VD Victor Muller, köper SAAB för i huvudsak lånade miljarder, pengar som GM lånar ut och förväntar sig återbetalning på.
  • Det skakiga bilmärket måste nu få köpare för att pengarna ska kunna betalas tillbaka.

Hur stora demonstrationståg och bilkorteger som helst hjälper föga när SAAB behöver klirr i kassan. Hur många konsumenter vågar idag köpa en bil som alldeles nyligen låg i respirator på bilakutens intensivvårdsavdelning? Hur många vågar lita på att det kommer att finnas reservdelar, lita på att det kommer att finnas service, lita på att det finns ett andrahandsvärde när de vill sälja bilen begagnad?

  • SAAB måste ha en affärsmodell som håller konkurrerande bilmärken stången.

BMW, Audi, vem man nu väljer att positionera sig mot. Muller må se ut som en bilindustrins Hollywood-stjärna och ha en utstrålning som ett smärre kärnkraftverk, men han har ALDRIG gått med vinst. Han har gått med konkurs.

Samtidigt har media överlag gjort en hjälte av honom. Han har varit David som idogt kämpat mot Goliat därborta i Detroit som känslokallt struntat i SAAB. Muller däremot, har ”brunnit för varumärket”, enligt dessa ”professionella” journalister.

Jag tar mig för pannan och undrar vart mitt gamla skrå är på väg. Undra på att ”amatörer” inom Sociala media håller på att ta journalisternas plats.

Är de inte längre förmögna att identifiera och kritiskt granska ekonomiska intressen?

Muller som aldrig lyckats med någonting får nu en kassa med åtskilliga miljarder att leka med. På marginalen ligger naturligtvis att han måste ha en rejäl VD-lön för att klara hjälterollen att rädda SAAB. Och grinande konkurser hålls nu borta för rätt lång tid. Att Spykers aktie nära nog fördubblats under den här såpan är ju också är en trevlig bieffekt.

Före Muller så var Koenigsegg hjälten i denna näringslivssaga. Ingen fattade att han drog sig ur, Muller borde med Koenigseggs argument vara helt ute i det blå när han ändå slutförde affären.

Men Dagens Media den 2 december 2009 hade ändå argument för att även Koenigsegg ”brann för varumärket”.

Eller för att vara tydligare: 1,5 miljarder argument. Så mycket ansåg tidningen att PR-värdet var för Koenigsegg, med underrubriken på förstasidan:

”SAAB-fiaskot satte svenska lyxmärket på världskartan”.

De flesta journalister har aningslöst och utan egentlig kritisk analys ställt upp på ”hjältarnas” storytelling, med några få undantag. Dit hör Unni Jerndahl på TV4-Nyheterna, Jan Nylander på SVT Rapport och Håkan Matson på DI. De har konsekvent avhållit sig från att ställa ”snälla” kapitalister mot ”elaka” och visat på de intressen som funnits bakom utspelen i dokusåpan (även om jag inte förstår varför Matson i pappers-DI idag var tvungen att prisa GM:s ”tålamod”).

Aftonbladets bilexpert Robert Collin har varit den minst kritiskt granskande reportern, en megafon för oppositionens intressen att slunga in skattemiljarder i SAAB. Hädanefter kommer jag inte att ha förtroende för honom ens när han skriver om dubbdäck och navkapslar.

Sensmoralen är: Nu får SAAB en respit. De anställda gör bäst i att använda denna nådatid att i lugn och ro söka tryggare arbetsgivare. Jag kan inte se någonting med Spyker som ger mer framtidstro för bilmärket SAAB än de senaste decenniernas mörker. Och där är jag tydligen i gott sällskap.

/Paul Ronge

Andra skriver intressant om SAAB

Uppdatering; Mary XJ med bloggen Mina moderata karameller tror på en tidsfrist på åtminstone något år.

Uppdatering 2: Robert Collin undrar ”Vem fan är Paul Ronge” i sitt bloggsvar på min sågning av hans SAAB-bevakning.

Uppdatering 3: Bloggaren Per Ankersjö (c) delar min kritik mot Robert Collin. Jag tror inte Collin vet vem han är heller.

Uppdatering 4: Fler reaktionermitt blogginlägg.

Uppdatering 5: Kommentar från bloggen ”Noterat Kjellberg” som ju skrev tidigare än jag om usel SAAB-bevakning.

Uppdatering 6: Medierna SR P1 om journalisternas granskning av SAAB.

10 reaktioner till “Grattis till respiten SAAB-anställda, men sök nya jobb!”

  1. Det är lika hemskt som fascinerande när människor passivt väntar på att någon annan ska fatta deras livsavgörande beslut.
    (Fackets vädjan 20/1 till SAABs ingenjörer, att stanna för att hålla uppe värdet på företaget vittnar om hur totalskruvad synen är..) Så jag håller med dig till 100%. Alla ni som arbetar på ett ställe där man hellre pratar dåtid än framtid; Ta initiativet och sök dig vidare innan det är trångt vid grinden!
    Om vi dessutom vågade lyfta på locket och debattera om industriarbetare kan konkurrera med annat än lågpris (läs: låg lön) skulle många svenskar framöver slippa vakna ombord sjunkande skepp. Inlåsta på nedre däck.

  2. PR-mässigt har GM skött affären på ett föga imponerande sätt.

    De framstår som passiva och ointresserade av en lösning som innebär att Saab förblir biltillverkare och en industri av någon betydelse för Sverige. ”Nedläggning” har framstått som deras enda egentliga målsättning.

    Med ett proaktivt kommunikationsarbete hade de istället kunnat framstå som ett företag som, av omständigheterna och amerikanska myndigheters ingripande tvingas göra sig av med Saab, men som i det längsta har förhandlat med olika intressenter om en lösning som räddar Saab och jobben.

  3. Bra att du tar det så, Jerker, du som är mer inblandad än några av oss andra här.
    Jag har nu följt dig ett bra tag på Twitter. Du verkar så begåvad och mångsidig så jag inte tror du skulle ha något som helst problem att byta bana.
    Men jag hoppas naturligtvis att jag har fel, för alla SAAB-anställdas skull. Att Victor Müller ÄR en riktig hjälte, att ”den hemlige miljardären” är uthållig, att folk vågar och vill köpa SAAB igen och att de nya modellerna blir smashing successes!
    Men det är önsketänkande. Hjärna och logik säger tyvärr något annat.

  4. Usch vilken bitter gammal man du är!! Hoppas jag aldrig blir så negativ och bakåtsträvande som dig!! Oavsett vad man tycker om SAAB så skall jag aldrig bli så äkligt negativ som dig!!!

  5. Robert Collin har inte en susning om vem jag är:
    http://blogg.aftonbladet.se/robertcollin/2010/01/jag-ar-sagad-av-paul-ronge-vem-fan-ar-paul-ronge
    Chris här ovan vet tydligen allt om mig. Han/hon tittar in i min själs mörka skrymslen och slår fast: Jag är bitter, gammal (iofs sant), negativ och bakåtsträvande.
    Hur vore det om Robert och Chris kunde lyfta blicken ovan navkapslarna och diskutera själva sakfrågan: SAAB-rapporteringen?
    Ett betydligt intressantare ämne än min ringa person…

  6. Oj. Satt som klistrad vid P1 just för att få höra hur Collin skulle försöka förklara sig. Men du hade ju fel Ronge! Han hade ju inte alls varit okritisk till köparna, snarare tvärtom berättade programledaren!

    Har snurrat runt lite på Collins blogg och nästan direkt hittade jag ett blogginlägg från 15 december där Collin skriver att Spyker lutar sig mot maffiapengar. Och om Koenigsegg skriver han ju enormt kritiskt sen lång tid tillbaka.

    Så då undrar jag såklart var du fått ditt påstående ”Aftonbladets bilexpert Robert Collin har varit den minst kritiskt granskande reportern”ifrån? Och så undrar jag också om du tänker be om ursäkt?

    Hälsningar,
    E Weymouth

  7. ”Aftonbladets bilexpert Robert Collin har varit den minst kritiskt granskande reportern, en megafon för oppositionens intressen att slunga in skattemiljarder i SAAB”, skriver jag här ovan.
    Jag var ju både med i programmet och lyssnade på det och hörde inte samma sak som du. Han har inte tillfört någon som helst kritisk GRANSKNING och hans försvar i radiointervjun var att han varit journalist sedan 1973, att han skriver snabbt och att han inte ångrar någonting han har skrivit.
    Här har du bara ett exempel på hans kritiklösa aningslöshet när det gäller Spyker (”den holländska superbilstillverkaren”), daterat 26 januari i år. (läser bara hans krönikor ibland, inte hans bloggar. SÅ intressant är inte killen):
    http://www.aftonbladet.se/bil/collin/article6493442.ab

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *